Show simple item record

dc.contributor.advisorSoto-Sánchez, Johana Patricia
dc.creatorFernández-Valero, Paz Belén
dc.date.accessioned2020-10-07T16:30:57Z
dc.date.available2020-10-07T16:30:57Z
dc.date.issued2019es_CL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10533/246348
dc.description.abstractIntroduction: The required evidence that the acquisition of fundamental motor skills in early childhood may be a prerequisite for the participation of children's physical activity. A reciprocal and dynamic relationship has been proposed, which is strengthened since early childhood. Objective: To determine the cause and effect relationship between fundamental motor skills and the level of physical activity in preschoolers. Method: The study design is correlational- causal, with a sample of 97 preschoolers (5,55 ± 0,623). Fundamental motor skills were measured with the 2 thick edition motor development test, the data was processed by Microsoft® Excel version 16.28 and physical activity with GT3X triaxial accelerometer, the data was processed with Actilife 6 software. The analysis was performed with statistical software SPSS V25.0, a value of p<0.05 was considered. Results: There are significant differences in manipulation and locomotion-manipulation skills by gender and age. Ni differences were found in the level of physical activity. No cause-effect relationship was found between sedentary behavior and fundamental motor skills. It was found that age is the only variable that can explain locomotion and manipulation skills. Conclusion: There is no cause-effect relationship between fundamental motor skills and the level of physical activity.es_CL
dc.description.abstractIntroducción: La evidencia sugiere que la adquisición de habilidades motoras fundamentales en la primera infancia puede ser un prerrequisito para la participación de la actividad física infantil. Se ha propuesto una relación recíproca y dinámica, que se fortalece desde la primera infancia. Objetivo: Determinar la relación causa efecto entre las habilidades motoras fundamentales y el nivel de actividad física en preescolares. Método: El diseño de estudio es correlacional-causal, con una muestra de 97 preescolares (5,55 ± 0,623). Se midió las habilidades motoras fundamentales con la prueba de desarrollo motor grueso 2, los datos fueron procesados por Microsoft® Excel versión 16.28 y actividad física con acelerómetro triaxial GT3X, los datos fueron procesados con el software Actilife 6. El análisis se realizó con software estadístico SPSS V25.0, se consideró un valor de p<0,05. Resultados: Existen diferencias significativas en las habilidades de manipulación y locomoción- manipulación por género y edad. No se encontraron diferencias significativas en el nivel de actividad física. No se encontró relación causa efecto entre el comportamiento sedentario y habilidades motoras fundamentales. Se encontró que la edad es la única variable que puede explicar las habilidades de locomoción y manipulación. Conclusión: No existe relación causa efecto entre las habilidades motoras fundamentales y el nivel de actividad física.es_CL
dc.relationinstname: Conicyt
dc.relationreponame: Repositorio Digital RI2.0
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_CL
dc.titleHabilidades motoras fundamentales y actividad física en preescolareses_CL
dc.titleFundamental motor skills and physical activity in preschoolses_CL
dc.contributor.institutionUNIVERSIDAD DE PLAYA ANCHA DE CIENCIAS DE LA EDUCACIONes_CL
dc.identifier.folio22182011es_CL
dc.country.isoChilees_CL
dc.relation.projectidinfo:eu-repo/grantAgreement//22182011es_CL
dc.relation.setinfo:eu-repo/semantics/dataset/hdl.handle.net/10533/93488
dc.rights.driverinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/masterThesises_CL
dc.type.tesisTesis
dc.subject.oecd1nMedicina y Ciencias de la Saludes_CL
dc.subject.oecd2nCiencias de la Saludes_CL
dc.subject.oecd3nCiencias del Deporte y Acondicionamiento Físicoes_CL
dc.type.openaireinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record