Show simple item record

dc.contributor.advisorZamora-Poblete, Guillermo Manuel
dc.creatorDíaz-Sacco, Alessandra Ornella
dc.date.accessioned2021-09-07T18:46:04Z
dc.date.available2021-09-07T18:46:04Z
dc.date.issued2021es_CL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10533/252957
dc.description.abstractBoth nationally and internationally, teaching trajectories have become a topic of growing interest. This has highlighted the importance of studying how to move towards educational systems that achieve long-term teacher retention and development. Likewise, research in this area has underlined the negative consequences of attrition and turnover, such as increased costs, disruptive effect on the school community, detriment to learning and impact on educational equity. Given Chile's projected teacher shortages, as well as both its attrition and turnover rates of early-stage teachers, it is an attractive case-study. This research contributes to studying teaching trajectories by characterizing the general state of research in the area and probing national reality. Particularly, it provides an in-depth view of early-stage teachers' experiences regarding their decision to remain as in-service teachers at schools with high school vulnerability index. Findings from this study stress the importance of adopting a more integrated and multidimensional understanding of teaching trajectories. It also provides connections between dimensions of the teachers' personal sphere that are linked to the daily, relational, and systemic environments in which the profession unfolds.es_CL
dc.description.abstractTanto a nivel nacional como internacional las trayectorias laborales docentes se han convertido en un tema de creciente interés, realzando la importancia de estudiar cómo avanzar hacia sistemas educativos que logren la retención y el desarrollo del profesorado a largo plazo. También, se ha enfatizado en las consecuencias negativas que tiene el abandono y rotación, tales como: aumento de costos, efecto disruptivo en la comunidad escolar, detrimento en los aprendizajes e impacto en la equidad educativa. El caso chileno es especialmente atractivo al considerar las proyecciones de déficit de maestros y las tasas de abandono y rotación que ocurren durante los primeros años de ejercicio profesional. Este trabajo realiza un aporte caracterizando el estado general de la investigación en el área y ahondando en la realidad chilena. Particularmente, profundiza en la comprensión de las experiencias de permanencia de docentes principiantes que se desempeñan en escuelas con alto índice de vulnerabilidad escolar. Los hallazgos principales destacan la importancia de adoptar una comprensión más integrada y multidimensional de las trayectorias docentes. Asimismo, se proponen conexiones entre las dimensiones de la esfera personal de los profesores que se vinculan con los entornos cotidianos, relacionales y sistémicos en los que se despliega la profesión.es_CL
dc.relationinstname: Conicyt
dc.relationreponame: Repositorio Digital RI2.0
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccesses_CL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Chile*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/cl/*
dc.titleEarly-stage teachers trajectores. An approach to permanence in schools with high vulnerability index.es_CL
dc.titleTrayectorias laborales de docentes principiantes. Una aproximación a la permanencia en escuelas con alto índice de vulnerabilidad.es_CL
dc.contributor.institutionPONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILEes_CL
dc.identifier.folio21171112es_CL
dc.country.isoCHILEes_CL
dc.date.embargoinfo:eu-repo/date/embargoEnd/2022-08-28es_CL
dc.relation.projectidinfo:eu-repo/grantAgreement//21171112es_CL
dc.relation.setinfo:eu-repo/semantics/dataset/hdl.handle.net/10533/93488
dc.rights.driverinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises_CL
dc.description.embargoPublicación de artículos actualmente en curso y publicación de otros derivados del proceso de tesis.es_CL
dc.type.tesisTesis
dc.subject.oecd1nCiencias Socialeses_CL
dc.subject.oecd2nCiencias de la Educaciónes_CL
dc.subject.oecd3nOtras Especialidades de la Educaciónes_CL
dc.type.openaireinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess